Copyright © 2018 · Philip Elberling

• Philip Elberling

Rejsen til Beijing

September 13, 2006

Grete og Caroline (Olivias kommende mormor og moster) afleverede  os i Københavns lufthavn i god tid i går. Så der var taget højde for den forlængede kødannelse ved chek-in som der er opstået på det seneste.

Vi nåede både at shoppe og spise lidt mad inden vi gik om bord på SAS flyveren til Beijing.

Vi fik pladser ved siden af vores rejsefælder Anette og Thomas i midtergangen lige ved flyets 4 midterste toiletter.

I første omgang var det selvfølgelig mægtig hyggeligt, men det vidste sig senere at være en knap så god placering. Thomas og jeg måtte nemlig sørge for at toiletdørene bliv lukket efter de fleste passagerer hele natten, så lys og lugt ikke trængte ind over de nærmeste rækker. Det resulterede i sammelagt 5-10 minutters søvn på ni-en-halv-time, inden personalet igen erklærede at det var morgen.

Maden vi fik ombord var overraskende god. Den bestod ef en underlig fusion af dansk og kinesisk mad. De havde faktisk brugt en del krydderier, hvilket vi aldrig har prøvet før i flymad.

I Beijing er vejret varmt som Danmark var i juli måned. Dog tilsat en hel del dis fra forureningen. Det er en kæmpe by. Der bygges - og forbedres overalt, så byen kan være klar til OL i 2008. Det går de virkelig meget op i.

Vi blev taget i mod  af en sød guide i lufthavnen som var udstyret med et skilt hvor der stod Danadopt på.

Især Henriette fik omgående en smagsprøve på de sommerfugle i maven der venter.

Selvom vi er vandt til at rejse, var det faktisk mægtig dejligt, bare at skulle sætte sig ud i minibus - direkte til luksushotellet - mens vores guide sørgede for det hele.

Vi har aldrig prøvet så stor et stort hotelværelse før! Men man vender sig hurtigt jo til det.

Hotellet ligger ca 10 kilometer fra centrum, som vi stadigvæk har til gode.

Værelset er forbundet med en dobbelt dør til Annette og Thomas’ værelse, så vi ikke behøver at gå ud på gangen for at mødes.

Jeg fik hurtigt etableret internetforbindelse så Henriette kunne chatte med søster. I mellemtiden tog jeg en ordentlig lur oven på nattens strabadser. Sidst på eftermiddagen gik vi allesammen ned i det lokale supermarked for at få os det første lille kulturchok.

Der lugtede virkelig underligt for et supermarked at være! Men det var sjovt at opleve. Der var alt muligt udefinerbart kød og æg fra alt andet end høns. De havde dog heldigvis både chips og tonik til vores toldfrie gin.

Vi var stadigvæk så trætte at vi ikke orkede andet end hotellets vestligt inspirerede restaurant på 26. etage.

Der fik vi russisk rødbedesuppe og en dejlig ørred med halvrå kartofler, mens vi nød udsigten over byen. Tror vi prøver noget mere kinesisk i morgen.

Share on Facebook
Share on Twitter

Udvalgte blogindlæg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Seneste blogindlæg

April 4, 2018

March 30, 2018

March 22, 2018

September 27, 2006

Arkiv

Sorter efter tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!