Copyright © 2018 · Philip Elberling

• Philip Elberling

Én på opleveren

April 4, 2018

Så er turen ved at være slut. Det har på alle måder været en fantastisk rejse. Vi har bevæget os ca. 3400 kilometer gennem landet i bus, tog og fly. Stemningen i vores rejsegruppe har været hyggelig og behagelig. Vi er kommet tættere på hinanden som venner, selvom nogle af os er ret forskellige. Det har været sjovt, følelsesmættet og lærerigt. Børnene har klaret det eksemplarisk, uden konflikter. Både Noah på syv år og Emilie på seksten, har tolereret de fire fnisende piger på tolv.

Alle pigerne har prøvet at spise ting de aldrig havde drømt om – og som vi heller ikke altid viste hvad var – og som vi måske heller ikke ønsker at vidde hvad var. De kan nu alle sammen spise små ærter - og nødder med pinde. De kan alle sammen spise væsentlig stærkere – og mere krydret mad end de kunne før. De har også alle sammen måtte acceptere at sidde i ”skovskiderstilling” på et ulækkert pedallokum og husket selv at medbringe toiletpapir, for ellers må man bruge sin hånd og noget vand.

Nu glæder de sig til at komme hjem til klassekammerater, hverdagen og en leverpostej på rugbrød.

Mandag fik pigerne shoppet i nærområdet. Jeg gik en tur fra hotellet ned til Den Forbudte By. På kortet ser der ud som om vi bor lige ved siden af, men fordi indre by er på størrelse med Fyn så er en halv centimeter på kortet virkelig langt. Vejret var godt og omkring seksogtyve grader. Solen lignede godt nok en måne gennem smocken og på vejrappen skrev den ”Solrigt – meget usund luft” Fordelen er at UV-indekset er lavt på grund af smocken, så solcreme var ikke nødvendigt på min blege hud.

Tirsdag gik turen til den kinesiske mur. Temperaturen var lige faldet til otte grader, så vi fik et kuldechok da vi gik ude for hotellet. Det blev ikke bedre på muren, hvor en frisk vind - og lidt småregn fik det til at føles endnu koldere. Men vi kom derop med svævebane og fik en fin og frisk, men dog lidt kortere tur end planlagt. Der blev taget billeder efter Vivians ordre og pigerne skrev deres navne på et lærred i et af tårnene. Muren er smukt placeret oppe i bjergene og blev primært bygget som et værn mod Mongoliet, der havde en dårlig vane med at angribe Kina i tide og utide. Vivian sagde at hvis man kunne strække muren ud i et lige stykke vil den kunne nå fra Beijing til Paris.

På vej tilbage, kørte vi rundt om den olympiske by med spektakulært - og storstilet arkitektur. Det hele bliver dog hurtigt beskidt at se på. Vi har endnu ikke set en eneste vinduespudser så det hjælper jo heller ikke. Til frokost fjollede pigerne og blev lidt for højrystede. De blev bum stille og helt blege et øjeblik da vi bildte dem ind at, det de lige havde guflet i sig, i troen på at det var en slags spareribs, faktisk var hund.

Vi endte på Silkemarkedet hvor vi fik købt noget der, efter sælgerens udsagn, er ægte silke af bedste kvalitet.

Onsdag startede vi dagen med det Himmelske Tempel, der er endnu et femhundrede år gammelt storstilet bygningsværk. Et sted stod der et smukt træ, der var lige så gammelt. Vivian blev ivrigt ved med at fortælle - og hønse rundt med os. Vi orkede bare ikke flere informationer og vores hjerner er nu totalt mættede med oplevelser.

Vi gættede på at hun havde en fortid som tropsfører i det kinesiske spejderkorps, men det vidste sig at hun har været sælger på Perlemarkedet.

Derfor kunne hun også give os nogle gode fif til at prutte med priserne. Det måtte vi straks afprøve på Perlemarkedet hvor jeg i 2006 fik tæv med en sko, fordi jeg ikke ville købe den.

I morgen skal vi så på den lange rejse hjem igen over Finland og seks tidszoner.

Share on Facebook
Share on Twitter

Udvalgte blogindlæg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Seneste blogindlæg

April 4, 2018

March 30, 2018

March 22, 2018

September 27, 2006

Arkiv

Sorter efter tags

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!